Monday, December 10, 2012

EP2 : Panduan Beladiri Wanita : INFO KESELAMATAN


BILAKAH kali terakhir anda berkata, ‘berhati-hati’? Barangkali kita berkata-kata mengenai berulang kali pada ahli keluarga kita, kawan-kawan dan juga pada orang yang kita tidak kenali. Tapi yang pastinya bukan itu yang menjadi perbincangan kita di sini. Cuma ianya memetik tentang keselamatan diri yang senang kita lafazkan tetapi kerap kita abaikan. Inilah topik yang ingin saya bincang dan kongsi dengan pembaca dalam BLOG ini yang bertajuk 'Panduan Beladiri Wanita'.

Untuk makluman, jenayah kini berlaku dalam pelbagai bentuk dan sifat. Malah ia kini menjadi sebahagian dari budaya dan hiburan bagi golongan mereka yang berstatus samseng! Walaupun sekolah-sekolah beladiri tumbuh melata di sekitar negara seluruh dunia, ia sedikit pun tidak mampu mendatangkan gentar di lubuk hati mereka yang bergelar samseng atau pembikin jenayah ini.
Situasi ini amat membimbangkan kita, apa yang akan terjadi pada generasi kita akan datang? ...Jawapannya ; hancur, punah-ranah dan yang paling menakutkan kita bakal dijajah semula!

Buat kaum wanita, anda perlu berhati-hati. Saya mengingatkan pada semua kerana anda golongan hawa ini sering dan senang terdedah kepada sasaran penjenayah. Memang tidak dinafikan, kaum lelaki juga turut menjadi sasaran tetapi semua pemangsa akan tertumpu pada golongan yang lemah dan senang di atasi.

Sebelum anda menjadi mangsa kepada pemangsa yang buas ini, lebih baik anda mempersiapkan diri dengan ilmu beladiri, bak kata orang, ‘tak dapat banyak pun tak apa, janji sedikit tu ada dan berkesan tapi jangan tiada langsung!’. Ingat!!! Bahaya akan menimpa anda tidak kira tempat dan masa, jangan berserah sahaja pada tuhan tanpa kita usahakan sesuatu.

Tahukah anda? Apakah bentuk bahaya yang sering menimpa diri buat seorang wanita? Disini klasfikasikan bahaya yang di hadapi oleh seorang wanita mengikut turutan...

JENIS-JENIS JENAYAH
3J’s. Singkatan daripada tajuk di atas iaitu jenis-jenis jenayah. Sebelum mempelajarinya, anda perlu kenali atau selidik dahulu jenis-jenis bahaya yang sering mendekati kaum wanita. Jenis-jenis Jenayah yang sering berlaku terbahagi kepada dua bahagian iaitu Jenayah Fizikal, Jenayah Harta Benda dan Jenayah Kejam dan Ganas. 

Wanita@Perempuan@Gadis@Anak Dara... Tidak Terlepas Dari Kanta 'Mata Pemangsa' (Penjenayah) Setiap Hari, Setiap Masa, Setiap Saat, Pasti Musibah Menanti Mereka Di Mana-Mana. Buktinya, Data Rekod Polis Menunjukkan Jenayah Rogol Negara Kita Puratanya Berlaku Mencecah 6 Kes Setiap Hari...

Terdapat tujuh bentuk jenayah yang sering berlaku di Malaysia ;
1. Jenayah Rogol (fizikal)
2. Jenayah Ragut (kejam & ganas)
3. Jenayah Bunuh (kejam & ganas)
4. Jenayah Rompak atau Samun (harta benda)
5. Jenayah Curi (Harta Benda)
6. Jenayah Buli (fizikal)
7. Jenayah Dera (fizikal)
8. Jenayah Culik (fizikal)
9. Jenayah Pecah Premis (harta benda)

Semua jenis-jenis jenayah yang tercatat di atas merupakan kebarangkalian bahaya yang akan ‘mengganggu’ para wanita. Kaum lelaki juga turut tidak terlepas dengan ancaman yang di sebutkan di atas, tetapi tidaklah masuk akal jika ada dikalangan kaum lelaki menjadi mangsa pada pemangsa rogol? Mungkin pemangsa itu perogol itu adalah gay atau pondan, itu ada kemungkinan...

Kenyatan ini bukan ingin menakut-nakutkan kaum wanita tetapi ianya ialah informasi dan  peringatan berguna supaya anda lebih berwaspada. Perlu diingat! Jenayah rogol yang sering menimpa wanita makin meningkat dari masa ke semasa. Kes rogol yang dilapor di negara ini meningkat sebanyak 31.5 peratus bagi tempoh Januari hingga September tahun ini berbanding tempoh yang sama tahun lepas, dengan lebih 70 peratus membabitkan mangsa berumur 18 tahun ke bawah.

Bagaimana untuk kita membanteras gejala rogol ini...Jawapannya satu satu sahaja! Anda sendiri yang boleh mengurangkan kadar bahaya itu jika anda berilmu dan mendalami ilmu bela diri. Jangan kita mengharapkan pihak berkuasa sahaja yang melakukan jika anda tidak mahu membantu dan berusaha melindungi diri sendiri. Harus diingat! Ianya juga bukan satu jaminan sekiranya memiliki ilmu bela diri jika kita mahir dan matang menggunakan ilmu yang dipelajari.

Atas rasa tanggungjawab dan azam untuk membantu, edisi asas ini saya akan beri penekanan kaedah mencegah dan mengatasi gejala jenayah seperti rogol, ragut dan bunuh. Sekiranya anda dapat menguasai ilmu bela diri wanita ini mengikut panduan, petua dan praktikalnya, bukan satu jaminan tetapi sekurang-kurangnya anda sudah mempunyai modal atau persediaan dan pendedahan untuk membela diri dalam satu sistem tapi berguna untuk semua. Ini bermakna apa yang akan anda pelajari di sini akan meningkatkan lagi keyakinan dan keupayaan anda untuk berhadapan dengan gejala ini.
Sila ikuti sambungan dalam EP3 : Panduan Beladiri Wanita : JENAYAH FIZIKAL pada keluaran akan datang minggu depan, Insya-Allah ;-)