Monday, December 24, 2012

EP4 : Panduan Beladiri Wanita : JENAYAH HARTA BENDA



Apa itu Jenayah Harta Benda?
Jenayah Harta Benda lebih mudah diperkatakan kerana ianya tidak melibatkan kecelakan pada fizikal. Ianya hanya melibatkan kehilangan dan rampasan barang serta wang ringgit atau pecah masuk premis. Jenayah kategori ini adalah ringan sedikit berbanding Jenayah Fizikal yang dilabel lebih kejam dan ganas. Jenis-jenis jenayah harta benda adalah seperti rompakan, kecurian, pecah premis dan juga ragut.

Oleh kerana topik perbincangan di sini adalah perihal jenayah, eloklah juga anda memahami dan mengambil berat secara mendalam akan terminologi tertentu berkenaan beberapa isu yang bakal kita bincang dan terjemahkan.

Jenis-Jenis Jenayah Harta Benda
Apa itu Rompakan atau Samun?
Rompakan atau samun adalah jenayah berbentuk rampasan harta persendirian samada secara berdepan dengan pemilik tuannya atau secara mengejut kehadirannya dengan menggunakan pendekatan kekasaran atau kekerasan dan paksaan. Kekerasan atau paksaan di sini bukan sekadar peras ugut dengan tangan kosong tetapi melibatkan senjata api atau tajam.

*sila lihat huraian jenis-jenis senjata api dan tajam pada lampiran seterusnya.


Apa itu Kecurian?
Kecurian atau singkatan curi, bermaksud mengambil harta benda tuan pemilik (persendirian) tanpa keizinan dan dengan niat untuk sembunyi atau menghilangkan terus dari simpanan pemilik. Kecurian harta benda juga melibatkan kehilangan wang ringgit selain sesuatu barang atau aksesori.

Untuk pengetahuan, hampir 37 peratus kecurian berlaku dilaporkan adalah mengenai kecurian komponen-komponen dan aksesori kenderaan. Mungkin anda tidak sedar tetapi ramai orang sukar untuk membezakan antara jenayah-jenayah yang berlaku seperti apa itu rompak, curi dan pecah premis!

Apa itu Pecah Premis?
Pecah Premis boleh didefinisikan sebagai tindakan memecah mask rumah, kedai atau kawasan larangan persendirian untuk tujuan melakukan aktiviti mencuri terutama pada waktu malam. Namun begitu, ada juga aktiviti pecah premis di siang hari berlaku.


Mengikut statistik dan kajian, jenayah pecah premis dilaporkan 66 peratus berlaku di kediaman persendirian. Dua per tiga jenayah pecah premis berlaku adalah berbentuk ’paksaan masuk’ dan satu per tiga adalah kecuaian atau ’dibenar masuk’.

Pada keluaran akan datang, akan dibincangkan dan dikongsi bersama dengan lebih mendalam lagi untuk isu jenayah membabitkan rogol. Sila ikuti sambungan artikel ini pada keluaran keluaran minggu depan dalam EP5 : Panduan Beladiri Wanita : JENAYAH KEJAM & GANAS, Insya-Allah ;-)