MANUSIA mempunyai dua tugas
utama sebagai hamba dan khalifah Allah SWT. Bagaimanapun, Allah SWT dengan
kasih sayangnya tidak membiarkan hamba-Nya yang beriman dalam keadaan terbeban
dengan cara mengurniakan panduan penting iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Manusia
harus ada Allah SWT dan Rasul dalam hatinya yang menjadi kekuatan dalam
kehidupan. Adanya Allah dan Rasul, maka tidak akan ada lagi kebejatan sosial,
kepincangan politik dan kemelesetan ekonomi.
Sekiranya kita ada ilmu, ilmu
akan menjaga kita, tetapi sekiranya kita ada banyak harta, kita yang akan
menjaga harta. Islam menekankan kejayaan dunia hingga akhirat dan kerana itu
Islam menyediakan panduan berkaitan setiap aspek urusan supaya umat dapat
menggunakannya sebaik mungkin termasuklah dalam soal mengurus kemiskinan. Kemiskinan
sering dilihat sebagai keadaan yang menyusahkan, tetapi sebenarnya tidak.
Kemiskinan mampu memberikan pulangan positif kepada kesaksamaan dari sudut
kestabilan ekonomi.
Bayangkan jika semua kaya, apa
akan jadi pada sebuah negara? Sudah tentu berlaku lambakan duit yang
menyebabkan inflasi dan nilai wang itu akan menjadi rendah. Inflasi juga
menyebabkan barangan asasi menjadi mahal dan boleh terjadi untuk membeli sebuku
roti memerlukan segenggam duit kertas. Bagaimanapun, mustahil sebuah negara itu
dihuni oleh semua masyarakatnya yang miskin. Secara logiknya, jika ada orang
miskin sudah tentu ada orang kaya. Malaysia mempunyai paras kemiskinan yang
tertentu berbanding negara lain.
Gaji minimum ditetapkan di
bandar besar seperti Kuala Lumpur ialah RM1,500, dan mereka yang berada di
bawah paras itu dianggap miskin. Maka, istilah kemiskinan itu subjektif dan
tidak boleh diukur hanya melihat kepada pendapatan saja. Kemungkinan, gaji
bulanan hanya RM1,000, tetapi mereka mempunyai punca pendapatan lain daripada
hasil perniagaan sambilan menjadikan hasil pendapatan bulanan mencecah jumlah
RM2,500.
Pengamalan ideologi kapitalis,
harta cenderung bertumpu kepada golongan yang kaya, manakala orang miskin
cenderung menjadi lebih miskin. Maka, kemiskinan tidak dapat dihapuskan. Bagaimana
cara untuk mengurangi kadar kemiskinan? Ada pandangan mengatakan kemiskinan
bukanlah suatu masalah perlu ditangani dengan memberikan wang ringgit sebagai
keperluan peribadi semata-mata, tetapi ia berhubung kait dengan isu (qalbi)
atau hati.
Allah SWT berfirman bermaksud:
“...Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya dengan melihat kesan-kesan itu, mereka menjadi orang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar. (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada mereka...”
(Surah al-Hajj, ayat 46)
Kemiskinan bukanlah penghalang
utama kepada kemajuan negara, tetapi kemiskinan perlu diolah mengikut situasi
semasa. Kadang-kadang kemiskinan mampu memberi ketenangan berbanding hidup
dalam kekayaan. Kemunduran sesebuah negara berlaku apabila adanya masyarakat
yang bukan saja miskin dari segi harta, bahkan miskin dari segi hati dan
keimanan. Inilah yang dinamakan miskin, miskin dan miskin. Namun, tidak
dinafikan kemiskinan boleh melambatkan kemajuan negara. Apabila malas telah
menguasai diri, ia akan merebak kepada sifat mazmumah yang lain. Malas boleh
menjadi punca kepada jenayah lebih besar seperti dadah, judi dan lain-lain.
Malas juga boleh menyebabkan keruntuhan rumah tangga kerana apabila malas
bekerja sudah tentu tiada wang.
Kemiskinan selalunya berpunca
daripada kemiskinan ilmu pengetahuan. Ketiadaan ilmu, masyarakat mudah tertipu
dengan pelbagai skim cepat kaya menyebabkan mereka jatuh bankrap. Ketiadaan
ilmu juga boleh menyebabkan masyarakat terpinggir daripada arus kemodenan
seterusnya menjadi penat dalam mengejar kemajuan. Sebenarnya bukan semua orang
bernasib baik menjadi kaya dengan hanya berniaga. Ramai juga yang kecundang.
Walaupun begitu, dengan adanya ilmu kita tidak akan mudah jatuh miskin.
Saidina Ali berkata:
“...Sekiranya kita ada ilmu, ilmu akan menjaga kita, tetapi sekiranya kita ada banyak harta, kita yang akan menjaga harta...”
Namun, untuk memastikan ilmu
itu tidak menjadi sia-sia semestinya kemajuan negara haruslah dibina ke arah
kebaikan bukan dibina ke arah kemungkaran. Itulah jalan yang mampu
menyelesaikan masalah miskin, miskin dan miskin. Berdasarkan zaman pemerintahan
Umar Abdul Aziz, tidak ada orang yang ingin menerima zakat. Hal itu bukan
kerana kemiskinan sudah tidak wujud, tetapi disebabkan rasa malu untuk menerima
zakat. Ia lahir daripada hati yang bersifat qanaah iaitu berasakan cukup. Kemiskinan
bukan hanya disebabkan kekurangan harta semata-mata, tetapi sebenarnya
disebabkan kemiskinan iman dan takwa kepada Allah SWT. Apabila jiwa kaya automatik
harta akan meningkat disebabkan iman dan takwa mampu meningkatkan kesungguhan
untuk bekerja.