SEPERTI yang dijanjikan, persoalan tentang nunchaku
ini berasal dari Jepun atau sebaliknya, akan terjawab sebentar lagi? Ramai
orang yang berfikir bahawa nunchaku itu berasal dari resmi memukul beras
(utzu), dakwaan itu sebenar tidak tepat atau kebarangkaliannya salah. Mencambuk
Okinawa sebenar sama seperti pemukul beras Eropah, mempunyai mengendalikan
selagi ketinggian lelaki untuk membuat proses pengirikan lebih mudah. Jadi
kepercayaan bahawa nunchaku berasal dari pemukul beras Okinawa pastinya tidak
berasas. Satu lagi sebab untuk kesilapan ini, selain persamaan jelas mencambuk
kepada nunchaku, mungkin kewujudan pemukul satu pertempuran (uchibo), yang
benar-benar diubahsuai seperti pemukul beras, ialah senjata ‘Kobujutsu’ Okinawa.
Terdapat beberapa kepercayaan yang lebih rasional
tentang prototaip nunchaku. Versi yang paling dipercayai (dibuktikan oleh
beberapa tuan-tuan Jepun kobudo) ialah nunchaku berasal dari bit kuda Okinawa
(muge). Iaitu sebuah alat kendalian bit kuda berbentuk melengkung yang dipakai
pada kuda okinawa. Melihat pada bentuknya dan kekuatannya, maka tercetuslah
idea untuk mencipta senjata seperti kendalian bit kuda okinawa (muge), namun
diubahsuai menjadi lurus seperti yang kita tahu hari ini. Ceritanya akan
disambung pada perenggan seterusnya.
Terdapat juga wujud versi sejarah nunchaku yang menyatakan bahawa nunchaku berasal
dari ‘night-watchmen’s rattle’ atau dikenali
sebagai alat untuk menyiat kulit pokok pisang. Pada ketika itu, kain terbaik di
okinawa adalah kain yang dibuat dari kulit pisang. Akhirnya, satu versi
tambahan, disokong oleh pakar-pakar seperti Miyagi dan Ikeda, mengatakan bahawa
nunchaku telah ‘disalin’ dari senjata Cina yang dibawa ke Okinawa oleh
pendatang Cina. Bukti tidak langsung versi ini adalah hakikat bahawa perkataan
yang digunakan untuk ‘nunchaku’ dipinjam dari bahasa Cina.
Persoalannya sekarang, bagaimana alat-alat para petani
berkembang menjadi senjata yang berbahaya dan boleh membawa maut jika digunakan?
Untuk menjawab soalan-soalan ini mari kita ‘siasat’ fakta-fakta seterusnya
melalui sejarah Okinawa.
Dalam tahun 1429, dinasti Sho diasaskan oleh Raja Sho
Hashi, beliau berjaya menyatukan tiga kumpulan penguasa Okinawa yang bergolak
iaitu okuzan, Nanzan dan Chuzan dibawah pemerintahannya. Beliau juga telah
mewujudkan kerajaan baru iaitu kerajaan Ryukyu dan bandar Shurri dijadikan ibu
ejabat pentadbirannya. Oleh itu, Raja Sho Hashi mempunyai sebuah negara yang
bersatu dan bukan lagi negara tunggal. Setiap ‘tuan-tuan’ yang dilantik akan
tinggal dibawah pentadbiran dan jajahan mereka sendiri dibawah naungan Raja Sho
hashi. Setiap daripada mereka memiliki tentera, cukai, undang-undang dan
mahkamah sendiri. Proses menyatukan mereka semua memakan masa 50 tahun sehingga
tampuk pemerintahan dinasti Sho berpindah ke tangan Sho Shin. Berlaku revolusi
pada pemenritahan dengan menggunakan kaedah satu kerajaan, satu pasukan tentera
dan satu kod tunggal undang-undang seperti sekarang.
Untuk mengurangkan kemungkinan pemberontakan di
Okinawa, Sho Shin bersidang bersama kesemua raja-raja (aji) di Shuri dan sepakat
mengisytiharkan larangan terhadap membawa senjata dikawasan awam. Hanya tentera
dan bangsawan raja telah dibenarkan untuk membawa senjata dan tiada siapa yang
boleh, tetapi hanya raja yang boleh memiliki sejumlah besar senjata. Hasilnya,
tentera raja menjadi satu-satunya di Okinawa kerana jika sesiapa ingin
bersenjata, mereka perlu sertai tentera.
‘Muge’ - Bit
kuda Okinawa
&
prototaip asalnya nunchaku
Pada tahun 1609 kerajaan Ryukyu, yang sehingga itu,
telah wujud dan menjadi sebuah negara yang merdeka, telah ditakluki oleh
kerajaan kecil Jepun, Satzuma dan dijadikan orang suruhan sehingga 1879
apabila, selepas revolusi Meiji, Okinawa telah dirampas oleh Jepun. Walau
bagaimanapun, pada semua tahun antara tahun 1609 dan 1879, kehadiran Jepun di
Okinawa adalah kecil, hanya terdapat samurai beberapa dozen untuk seluruh
negara dan kebanyakan mereka tinggal di bandar Shuri. Kerajaan Jepun
mengesahkan perintah Sho Shin telah menamatkan larangan terhadap senjata tetapi
melarang segala aktiviti mengimport senjata dan pemilikan senjata api. Walau
bagaimanapun, legenda mengenai perlucutan secara total buat penduduk Okinawa
itu tidak lebih daripada satu mitos dan lagenda. Bangsawan Okinawa masih
dibenarkan membawa pedang mereka dan ahli-ahli keluarga putera Diraja turut dibenarkan
memilik senapang sekadar untuk berburu sahaja.
Dalam buku silibus latihan karate sering menyatakan
bahawa petani Okinawa memajukan diri dengan mendalami ilmu seni bela diri,
tetapi ini tidak masuk akal. Okinawa tidak pernah menjadi sebuah negara yang
kaya, selepas bermulanya pendudukan Jepun pada abad ke-17, mereka dilanda
kemiskinan. Petani terpaksa bekerja dari matahari terbit hingga matahari
terbenam hanya untuk makan sehari semalam. Penduduk kampung tidak mempunyai
masa atau tenaga yang cukup untuk mengamal dan memantapkan seni bela diri mereka
ke tahap yang menabjukkan.
Jika adapun, mereka adalah dari golongan bangsawan yang berusaha memantapkan diri dengan seni bela diri. Golongan bangsawan (kazoku) mengamalkan seni bela diri sekadar sebagai hobi, tetapi untuk ‘bangsawan berkidmat’ (shizoku) ilmu seni bela diri adalah satu kemestian kerana ramai daripada mereka berkhidmat dengan kerajaan sebagai pegawai tentera atau polis, pemungut cukai dan sebagainya. Jika kita melihat genealogi gaya mana-mana Karate Okinawa atau kobujutsu, kita lihat bahawa pengasas gaya bela diri tersebut adalah berasal dari keturunan keluarga bangsawan atau mereka mempelajarinya seni bela diri itu daripada seseorang yang mulia.
Jika adapun, mereka adalah dari golongan bangsawan yang berusaha memantapkan diri dengan seni bela diri. Golongan bangsawan (kazoku) mengamalkan seni bela diri sekadar sebagai hobi, tetapi untuk ‘bangsawan berkidmat’ (shizoku) ilmu seni bela diri adalah satu kemestian kerana ramai daripada mereka berkhidmat dengan kerajaan sebagai pegawai tentera atau polis, pemungut cukai dan sebagainya. Jika kita melihat genealogi gaya mana-mana Karate Okinawa atau kobujutsu, kita lihat bahawa pengasas gaya bela diri tersebut adalah berasal dari keturunan keluarga bangsawan atau mereka mempelajarinya seni bela diri itu daripada seseorang yang mulia.
Namun begitu, segala yang dinyatakan diatas tetap
mempunyai keraguan. Bagi anda yang ‘sebati’ dengan senjata kobujutsu, oasti
anda tertanya-tanya, jika benar seni bela diri Okinawa telah benar-benar dibangunkan
oleh golongan bangsawan yang dibenarkan untuk membawa pedang dan lembing,
kenapa mereka membangunkan teknik pertarungan mereka dengan sabit, dayung,
cangkul dan lain-lain peralatan petani dan alatan nelayan? Iyer tak iyer juga,
nak tahu apa jawapannya, sila ikuti sambungan cerita ini pada keluaran
seterusnya akan datang, insya-allah... ;-)