Friday, July 01, 2011

22 Pelakon Filem Aksi Beladiri Lelaki (Bahagian 3)

Pertarungan hebat dua jagoan (Collin Chou vs Donnie Yen) dalam satu filem aksi FLASH POINT arahan Wilson Yip dan pengarah aksi oleh Donnie Yen sendiri...
BULAN Jun lepas memang bulan sibuk bagi saya, kecewa kerana hanya mampu menyiapkan satu sahaja artikel. Insya-Allah bulan Julai ini akan saya manfaatkan masa yang ada untuk menghasilkan artikel sambungan hasil dari keluaran yang lepas pada bahagian kedua 22 pelakon lelaki filem aksi seni bela diri. Di harap kemunculan siri artikel ini akan memberi anda penambahan informasi berkenaan dengan dunia filem aksi seni beladiri yang sebenar secara jelas.

1# Zhēn Zǐdān a.k.a DONNIE YEN

IP MAN... telah mengangkat kembali nama Donnie Yen ke persada filem aksi seni beladiri mengatasi Jackie Chan dan Jet Li...
Dilahirkan di Taishan, Guangzhou, GuangDong, China pada 27 November 1963. Memulakan karier pada tahun 1983 hingga kini. Namun, bakat dan bintang aksi lakonannya baru menyinar dipenghujung usia yang kini mencecah 47 tahun. Itulah perjuangan, bila tiba masanya pasti berbaloi segala pengorbanan. Kini Donnie Yen semakin dikenali dan filem-filem yang menaikkan nama yang terkini adalah Ip Man, Flash Point dan SPL (Sha Po Lang). Donnie Yen kini sebaris dengan legenda Pelakon Seni Beladiri Hong Kong yang Berjaya bersama Bruce Lee, Jackie Chan, Jet Li, Yuen Biao, Sammo Hung, Lau Kar Leung dan Gordon Liu. Donnie Yen boleh berbangga dengan pencapaian sekarang walaupun lewat sebagai actor, martial artist, film director, producer dan action choreographer.

2# Lǐ Liánjié a.k.a JET LI

FEARLESS... Jet Li menghidupkan kembali semangat Hou Yin Jia di kalangan ahli Wushu yang satu ketika dahulu pernah bergabung di bawah satu bumbung.
Satu lagi nama besar dalam industri filem Hong Kong bagi filem genre aksi dan seni beladiri, iaitu Jet Li. Di lahirkan di Beijing, China pada 26 April 1962. Tua setahun dari Donnie Yen, namun Jet Li terlebih dahulu menyinar berbanding Donnie Yen dengan filem aksi seni beladiri seperti Once Upon A Times in China, Fong Sai Yuk, Fist of Legend, Fearless dan Last Hero in China. Jet Li merupakan Juara Wushu Kebangsaan China, sering melakonkan watak wira kung fu cina seperti yang popular dalam sejarah mereka iaitu Wong Fei Hung (ten tigers of kwangtung). Sehingga kini Jet Li masih laku walaupun tenggelam sedikit dek kehebatan Donnie Yen kin yang menguasai pasaran filem pertarungan di Hong Kong dan Antarabangsa.

3# Mark Alan Dacascos a.k.a MARK DACASCOS

ONLY THE STRONG...Eksperimental oleh penggiat filem Hollywood yang berjaya memperkenalkan ilmu seni beladiri brazil iaitu Capoeira ke peringkat global.
Merupakan pelakon aksi Amerika, selebriti TV dan Pengamal Beladiri setanding dengan pelakon aksi beladiri Hong Kong. Sama seperti Jet Li, Mark Dacascos adalah juara dalam seni beladiri seperti Karate dan gaya bebas Kung Fu dari umur 7 hingga 18 tahun. Dilahirkan pada 26 February 1964 di Honolulu, Hawaii, Amerika Syarikat dan memulakan kariernya pada tahun 1984. Nama mula meningkat naik apabila berjaya dalam satu buah filem seni beladiri bertemakan capoeira, Only The Strong. Sejak filem itu, namanya mula di kenali, bukan sahaja di Hollywood, bahkan di Hong Kong. Kemudian, diikuti dengan filem The Crow : Stairway to Heaven, Crying Freeman, Brotherhood of Wolf dan terbaru dalam Kamen Rider Dragon Knight (Advent Master).

4# Lǐ Guóháo a.k.a BRANDON LEE

UMUR TAK PANJANG... ada yang mengatakan Brandon terkena sumpahan ayahnya yang dahulunya pernah di buru oleh 'malaikat maut' dalam kepercayaan orang cina.

Rasanya ramai yang kenal beliau dan juga yang tidak kenal beliau. Siapa yang kenal mendiang Bruce Lee, Brandon Lee juga mengikut jejak ayahnya dengan menjadi wira filem seni beladiri Cuma Brandon tidaklah sehangat ayahnya. Ini dalam tempoh yang singkat hayatnya untuk berjaya seperti ayahnya tidak tercapai akibat kemalangan maut yang meragut nyawanya pada sessi penggambaran filem The Crow. Di lahirkan pada 1 Februari 1965 di Oakland, California, Amerika Syarikat. Memulakan karier pada tahun 1985 dan terakhir pada tahun 1993. Merupakan pengamal Jeet Kune Do (JKD) aliran ayahnya dan pelakon aksi seperti ayahnya. Antara filem yang melonjak naik namanya adalah Showdown in Little Tokyo, Rapid Fire dan The Crow.

5# Jeffery F. Speakman a.k.a JEFF SPEAKMAN

JEFF pernah berlakon pelbagai filem aksi, namun hanya satu filem yang berjaya mengangkat kredibilitinya sebagai pelakon aksi yang berwibawa iaitu filem PERFECT WEAPON, yang memperkenalkan seni beladiri American Kenpo sebagai subjek yang berjaya.
Seorang lagi pelakon aksi seni beladiri kelahiran Amerika, iaitu Jeff Speakman. Beliau merupakan pemegang tali pinggang hitam dalam karate Goju-Ryu 7th Dan dan American Kenpo Karate 8th Dan. Di lahirkan pada 8 November 1958 di Chicago, Illinois. Memulakan karier sebagai pelakon pada tahn 1988. Filem yang benar-benar menaikkan namanya terlebih dahulu ialah Perfect Weapon pada tahun 1991 yang berlatarkan lagu ‘The Power’. Selepas dari itu, filem lain gagal menaikkan namanya dan yang terbaru antara gosip-gosip beliau akan membuat penampilan dalam filem arahan Sylvester Stallone, Expendables 2.

6# Chow Bei Bei a.k.a BILLY CHOW

Sering melakonkan watak jahat seperti Dolph Lundgren, jika diberi watak hero pasti filem itu gagal mendapat impak yang baik kerana tiada 'komersil' faktor.
Billy Chow atau Chow Bei Bei merupakan bekas juara kickboxing antarabangsa, pelakon cina kanada dan pengamal beladiri. Dilahirkan di Kanada, pada 24 Ogos 1958, memulakan karier pada tahun 1984 dan bersara dalam bidang lakonan filem aksi seni beladiri pada tahun 2006. Sepanjang penglibatannya, Billy Chow pernah berjaya melakonkan watak Antagonis dengan berkesan seperti dalam filem Fist of Legend sebagai Jeneral Fujita (1994) dan Tai Chi Kickboxer sebagai Wong-Great Kick of the North pada tahun 1996. Pertarungan yang paling diingati adalah dalam filem Fist of Legend, yang mana Billy bertarung dengan Jet Li (Chen Zhen).

Sekian, setakat ini dahulu bahagian ketiga artikel ini yang dapat saya karangkan untuk anda semua. Walaupun ringkas tetapi ianya padat untuk pengenalan awal tentang pelakon aksi seni bela diri yang sebenar. Insya-Allah, kita bertemu kembali nanti dalam bahagian keempat (akhir) yang akan saya siarkan dalam masa terdekat tidak lama lagi…

Wassalam!!!