Friday, September 07, 2018

Pentingnya Belajar Ilmu Beladiri

PENTING NYA BELAJAR ILMU BELADIRI ~ (tazkirah jumaat) ~ MUST READ 😇🙏
Allah SWT berfirman:
وَاَعِدُّوْا لَهُمْ مَّا اسْتَطَعْتُمْ مِّنْ قُوَّةٍ وَّمِنْ رِّبَاطِ الْخَـيْلِ تُرْهِبُوْنَ بِهٖ عَدُوَّ اللّٰهِ وَعَدُوَّكُمْ وَاٰخَرِيْنَ مِنْ دُوْنِهِمْ ۚ لَا تَعْلَمُوْنَهُمُ ۚ اَللّٰهُ يَعْلَمُهُمْ ۗ وَمَا تُـنْفِقُوْا مِنْ شَيْءٍ فِيْ سَبِيْلِ اللّٰهِ يُوَفَّ اِلَيْكُمْ وَاَنْـتُمْ لَا تُظْلَمُوْنَ
"Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya."
(QS. Al-Anfal 8: Ayat 60)


"...Olahraga yang di sunnah ada beberapa macam permainan yang disyari’atkan Nabi Muhammad SAW buat kaum muslimin, dengan harapan dapat mengaktifkan gerak raga tersebut dalam mempersiapkan fizikal dan mental manusia dalam menghadapi kepentingan ibadah dan kewajipan yang lain. Contoh, macam saya sekarang ini, tetap bersilat, mengajar walau masih belum pulih sepenuhnya, hanya berbekal sebelah tangan untuk membela diri, bagaimana? tonton video tutorial ini, tutorial seterusnya sila rujuk link di bawah. InsyaAllah bermanfaat..."
Rasulullah pernah bergusti dengan seorang laki-laki bernama Rukanah yang terkenal kekuatannya, dan permainan ini dilakukannya selama beberapa kali. Dalam satu hadis riwayat Abu Daud dijelaskan, “Sesungguhnya Rasulullah gulat dengan Rukanah yang terkenal kekuatannya itu, kemudian ia berkata; Domba lawan domba. Kemudian Rasulullah bergulat dan beliau bersabda : Berjanjilah denganku untuk (melakukan gulat) lagi di lain waktu. Kemudian Rasulullah bergulat seraya bersabda: Berjanjilah denganku, lalu Rasulullah saw bergulat untuk ketiga kalinya. Kemudian orang itu bertanya; apa yang harus saya katakan kepada keluargaku? Rasulullah saw menjawab: Katakan “domba telah dimakan oleh serigala, dan seekor dombapun lari.” Kemudian apa pula yang saya katakan untuk yang ketiga? Rasulullah saw menjawab : Kami tidak dapat mengalahkan kamu untuk bergulat kerana itu ambillah hadiahmu.” (HR. Abu Daud)
Oleh itu, jika Nabi memerintahkan agar kita mengajarkan renang, berkuda dan memanah kepada anak-anak kita, konteks perintah tersebut ada dua: Pertama, menjaga kesegaran tubuh agar sentiasa sihat; Kedua, melatih kekuatan fizikal untuk persiapan berjihad di jalan Allah. Tidak lebih dari itu. Alhamdulillah, moga2 bermanfaat!
tonton tutorial ini di YouTube : https://youtu.be/-E8I0hkj7kw
Tonton tutorial ringkas beladiri bah. 1 : https://youtu.be/j6Tnex6PAGo
Tonton tutorial ringkas beladiri bah. 2 : https://youtu.be/GML5WMT5m-c
Tonton tutorial ringkas beladiri bah. 3 : https://youtu.be/zQyYnE-8Ad4
Tonton tutorial ringkas beladiri bah. 4 :https://youtu.be/bvqG1jBVq3o
Tonton tutorial ringkas beladiri bah. 5 :https://youtu.be/6bwILkvVVGY
Tonton tutorial ringkas beladiri bah. 6 :https://youtu.be/reJVjq_FRkk