Friday, February 15, 2013

EP1 : Jeet Kune Do - Bruce Lee : Asal Usul


SALAM kembali dari dari saya Akmal Edge. Maaf buat anda semua dari saya kerana lama menyepi. Bukannya saya sudah tidak minat menulis tetapi dek kekangan masa membuatkan penulisan saya terbantut kerana ada yang lebih mustahak terpaksa saya selesai. Alhamdulillah, kesempatan ini saya jalankan semula amanah saya dalam menyampaikan informasi berhubung seni bela diri, filem, sukan dan sedikit pengetahuan agama buat anda semua.

Sebenarnya saya sedang sibuk menguruskan projek filem yang terbaru untuk syarikat perfileman SKOP Productions iaitu ‘Abang Long Fadil- KL Tak Gangster’ a.k.a. ‘KL Gangster 3’. Selain itu, saya sedang sibuk menguruskan persembahan silat dan seminar silat serta pembukaan gelanggang baru saya. Doakan ianya semua berjalan dengan lancer dan Berjaya. Insya-Allah ;-) Oleh itu, terimalah artikel ‘JKD Bruce Lee’ ini dan semoga anda semua beroleh informasi, ilmu dan terhibur…


Jeet Kune Do (JKD,) semudah panggilan berbunyi ‘Jeet Kun Do’ atau ’Jeet Kuen Do’ adalah satu aliran beladiri ’kacukan’ pelbagai sistem beladiri dan falsafah hidup yang di asaskan oleh mendiang Bruce Lee pada tahun 1967. JKD adalah mudah, tiada pergerakan klasik dan ringkas iaitu digunakan mengikut perbezaan, kaedah dan keadaan. Sistem itu terbahagi pada beberapa seperti tumbuk, tendang, trapping (perangkap@kuncian) dan grappling (gelut) atau ground-fight.

Ianya semua bergantung pada system atau falsafah ‘style witout style’ (gaya tanpa gaya). Tidak seperti beladiri lain, JKD tidak berbentuk atau tetap (terikat dengan sesuatu gaya) tetapi konsep dan falsafah yang menjadi panduan dalam pembelajarannya. Konsep itu dinamakan ’interception’ iaitu konsep memintas atau menyekat serangan sebelum lawan menyerang.


Namun begitu, nama JKD mengikut seperti yang dinyatakan Bruce Le, ianya hanyalah sekadar nama sahaja. Beliau sendiri kerap kali menjadikan ‘the art of expressing the human body’ sebagai rujukan dalam penulisan, ucapan atau sessi temuramahnya. Berdasarkan penyelidikannya tentang seni beladiri kebanyakkannya ‘tidak jujur’ dan ‘tidak realistik’ dalam gaya sehingga menyumbang kepada kegagalan dalam sesuatu gaya.

Bruce Lee mengatakan persaingan dalam bela diri seperti ‘dry land swimming’. Beliau percaya gaya bebas dan kombatif lebih jujur, spontan dan sukar diramal oleh lawan. Dalam ertikata lain, ’only react to it’ dan pengamal bela diri yang bagus mesti bersifat seperti resam air, mudah menyesuaikan diri dalam apa-apa keadaan, situasi dan tempat selain lebih pantas, tangkas, licik serta tanpa ragu-ragu.


Pada tahun 2004, Bruce Lee Foundation sepakat menggantikan nama Bruce Lee Jeet Kune Do kepada Jun Fan Jeet Kune Do (振藩截拳道) berdasarkan sistem bela diri yang asli diasaskan oleh Bruce Lee. ‘Jun Fan’ di sini adalah nama sebenar Bruce Lee dalam bahasa Cina dan terjemahan dalam kesusasteraannya ialah ‘Bruce Lee’s Way of the Intercepting Fist.’ (Kaedah Menyekat atau Memintas Serangan gaya Bruce Lee).

Apa itu kaedah menyekat atau memintas serangan lawan? Ikuti sambungan artikel ini dalam episode ke-2 pada keluaran akan datang, insya-allah minggu depan yang bertajuk ‘Sistem Dan Falsafah Bruce Lee’…