Friday, December 28, 2012

Scott Adkins Gemarkan Aksi Ganas!


Scott Adkins! Mungkin ramai dikalangan peminat di Malaysia masih asing tentang pelakon aksi seni beladiri ini. Bagi yang ‘hardcore’ berkenaan filem seni beladiri mungkin mengenalinya. Ada yang mengenali dengan nama ‘Yuri Boyka’, ada juga mengingatinya dalam filem ‘Ninja’. Sebenarnya tanpa kita sedar beliau telah pun berjaya menghasilkan banyak babak pertarungan untuk filem-filem ‘box-office’ Hollywood sebagai ‘body-double’ atau ‘stunt-double’. Antaranya dalam ‘X-Men Origin – Wolverine’.  Boleh dikatakan, jika di Hollywood, beliau adalah hero baru bagi filem seni beladiri selepas Jean Claude Van Damme, Steven Seagal, Dolph Lundgren, Wesley Snipes, Mark Dacascos atau Jeff Speakman. Ikuti perbualannya yang dirakamkan oleh laman web CraveOnline.com

Babak pertarungan filem sebelum ini, tidak sama dengan watak John. Adakah mereka kekok untuk beraksi sebagai pelakon seni beladiri?
Ya, mereka sebenarnya bukan seorang ‘fighter’ yang terlatih khas untuk sesebuah filem. Mereka mempunyai kemahiran tetapi mereka tidak sedar bahawa kemahirannya itu hanya sesuai untuk keadaan realiti bukan di dalam cinematografi. Babak pertarungan awal bersama Andrei [Arlovski] adalah tidak ubah seperti adegan cemas sebuah filem seram, tidak  lebih dari itu. Saya suka cara watak John [Hyams] difilemkan melalui sekuel pertarungan. Kemunculannya dengan tersendiri menjadikan jalan cerita begitu menarik. Dia datang dan musnahkannya!

Bagaimana rasanya apabila sessi koreografing tidak menggunakan langsung cara anda berlawan?
Anda tahu subjek cerita ini? “Anda tidak perlu berikan apa-apa yang sepatutnya anda patut buat, dia (John) hanya orang biasa, tiada kemahiran dan berlawan semata-mata untuk terus hidup.” Maksud saya, dalam cerita ini dia hanya perlu tumbuk, lalu dia tunduk atau elak dan cuba keluar dari bahaya sesuatu serangan yang datang. Ianya lebih kepada kaedah pemusnahan, itu cara berlawannya. Apa yang penting hanyalah, dia boleh pukul, hentak dan musnahkan lawan dengan mudah tanpa seni.



Mahukah anda, jika watak John dibuat semula, jika anda berpeluang nanti?
Ianya perkara ‘subjektif’. Dalam pertarungan kedua dengan Andrei, sekali lagi dia terpaksa berlawan dengan kaedah yang sama. Cuma sepatutnya, kita boleh gunakan kaedah pertarungan dalam ‘Matrix’, contohnya, “apabila dia ada peluang untuk melepaskan diri, dia boleh berkata begini; patutkah aku lari? Tidak! Saya akan cuba kalahkan ejen Smith.” Disebabkan perkara itu saya tercedera. Sebelum penggambaran filem ini saya sudah tercedera di bahagian ligamen ACL, enam minggu saya menderita. Empat bulan sebelumnya, saya masih tidak boleh berjalan dengan betul. Kebetulan filem ini tidak memerlukan kaedah tendangan yang sepatutnya saya buat, tetapi ianya bukan menjadi kegemaran saya untuk melakukannya kerana saya lebih gemar melakukan teknik-teknik yang sukar orang lain buat. Ianya lebih kepada bentuk bergaduh semata-mata.

Apa pandangan anda tentang konsep filem-filem ganas?
Pada tahun 80an, filem sebegini banyak dihasilkan dan impaknya mempengaruhi dunia perfileman merata tempat. Ianya mengingatkan saya pada filem-filem seperti ‘Robocop’ dan ‘Total Recall’ atau ‘Comando’. Ianya memang kategori filem hiburan yang ‘ganas’. Sememangnya saya gemarkan membuat filem-filem berunsur cabaran yang kental dan ganas, tetapi tidak itu bermakna saya ni orang ‘jahat’. Saya membesar dengan filem-filem sedemikian. Ayah saya selalu mainkan filem ‘Rambo’ dan kami selalu tontonnya bersama-sama. Saya akui, ianya tidak menjejaskan moral saya dan saya hargai apa yang ditonton selain dapat saya jadikan sempadan.

Anda ada terlibat untuk filem berbentuk kekeluargaan, bukan?
Yeah! Dengan Dolph Lundgren. Saya cuba memenuhi selera peminat semua tetapi secara peribadinya saya lebih cenderung membuat filem berunsur yang saya gemar. Saya cuba menonjolkan pelbagai watak seperti John dalam filem tersebut. Walau bagaimanapun, saya tetap gemarkan pertarungan ganas. Kenapa? Cuba tengok filem ‘The Raid’ (Iko Uwais), ianya begitu menghiburkan, ada elemen kejutan, apabila tiba-tiba seseorang dikelar lehernya, perkara yang sebegini yang saya mahukan. Apabila seseorang keluar dari panggung mereka akan puas dan berkata, ‘Whoa!’ jika itu berlaku, maknanya filem itu berjaya.



Sekiranya anda membuat filem seni beladiri yang ’brutal’, adakah barisan pelakonnya mungkin hanya rakan-rakan rapat sahaja?
Tidak semestinya, jika filem itu memerlukan keseluruhan kepakaran beladiri, saya kata ya, jika bukan secara keseluruhan ia sebaliknya.

Tidakkah anda terfikir untuk membuat filem-filem seperti Jackie Chan, yang tidak terlalu ganas?
Sekiranya terlalu banyak sangat filem yang perlu saya buat, kemungkinan ya.

Pernahkah anda melalui saat-saat mengecewakan disebabkan kecederaan yang dialami sewaktu menjalani penggambaran?
Pernah. Ianya memang teruk, kerana sebelum ini saya buat tiga filem berturut-turut tidak pernah dapat kecederaan. Ketiga-tiga filem itu ialah ‘Universal Soldier’, ‘El Gringo’ dan The Expendables’. Sebenarnya masa menjalani penggambaran filem ‘Expendables’ lutut saya dah mula bermasalah, waktu itu berlaku di Bulgaria pada musim sejuk.  Memang-memang menyusahkan, maka terpaksa buat surgeri dan atas nasihat saya perlu berehat dan tidak terlalu bebankan lutut tersebut. Mereka mula berkata, “awak tidak boleh beraksi 100% dalam 9 bulan ini. Disebabkan itu, saya terlepas untuk membuat satu lagi filem aksi termasuk berehat daripada melakukan aktiviti seni beladiri.



Akan ada perubahan cara kamu berlawan pada masa akan datang?
Tidak mungkin...

Bagus! Sebagai seorang profesional, apakah langkah untuk anda mengelak dari perkara ini berulang?
Saya benar-benar bernasib baik, secara jujur saya katakan... apabila umur kita meningkat, maka apa yang belum pernah kita rasai akan menghampiri kita. Oleh itu, kita perlu berhati-hati. Jika kita lalai, maka tiada gunanya usaha kita yang terdahulu apabila berlatih dengan bersungguh-sungguh untuk mendapat apa yang dikecapi sekarang hilang sekelip mata dengan begitu sahaja. Untuk mengekalkan apa yang dikecapi sekarang, saya perlu bijak menyusun teknik latihan supaya tidak tercedera dan memantapkan lagi kemahiran.

Apa yang anda lakukan jika sedang dalam proses pemulihan dari kecederaan?
Saya akan cuba mengekalkan momentum dalam kaedah yang berbeza. Sebagai contoh, saya boleh tumpu latihan saya otot bahagian atas badan dan lain-lain, tetapi sebaiknya saya perlu berehat dan berehat. Selain itu, pemakanan juga perlu dijaga dan dikawal serta ‘membenarkan’ berat badan saya naik sedikit. Bila dah sembuh saya akan bertenaga kembali dan mendapatkan kembali ke bentuk asal.



Apakah perancangan seterusnya untuk ‘Undisputed 4’?
Skrip memang sudah ada ditangan, dan saya harap dapat dilakukan pada tahun hadapan. Segalanya bukan bergantung pada saya seorang sahaja...

Adakah pengakhirannya kembali semula ke penjara?
Tidak. Boyka keluar dari penjara. Pada pendapat saya tajuk ini barus ditukar dengan nama ‘Boyka : Undisputed 4’, sebabnya latar belakang cerita ini tidak lagi dipenjara. Ianya menceritakan latar hidup Boyka pula.

Bagus... sama seperti ‘First Blood’ disambung ke sekuel kedua dengan tajuk ‘Rambo’, sebabnya karakter tersebut sudah mula ‘besar’ daripada tajuknya.
Betul tu... saya rasa ramai orang (penonton) sudah tahu karekter Boyka dengan lebih dekat, jadi tidak salah kalau tajuknya diubah menjadi ‘Boyka : Undisputed 4’.



Adakah anda telah mendapat gambaran bentuk pertarungan bakal dipamerkan dan siapa lawan yang secocok untuk filem itu nanti?
Belum lagi. Saya perlu dapat lampu hijau dulu dan baru saya mulakan. Saya sudah dapat gambaran siapa yang terpilih dan layak untuk sekuel kali ini, tetapi saya tidak mahu beritahu lagi.

Filem seterusnya ialah ‘Zero Dark Thirty’ dan ‘Tomb of the Dragon’?
Yup, termasuk ‘Re-Kill’.

Apa yang anda boleh beritahu tentang filem lakonan anda yang akan datang?
Ianya satu pengalaman bagus dan baru dapat berkerjasama dengan Kathryn Bigelow dalam Zero Dark Thirty’.



Sebagai pelakon, adakah anda rasa diri ini sudah boleh melangkah jauh dalam bidang ini?
Tidak seperti yang diduga. Anda dapat berkerjasama dengan seorang pengarah dedikasi, pemenang filem oskar sebagai pengarah terbaik. Berbesar hati dapat bersamanya. Beliau mempunyai cara tersendiri dalam mengarah, yang akan membuatkan para pelakon selesa dan tenang berlakon, banyak memberi tunjuk ajar, dan anda akan merasakan segalanya seperti semuanya berasal dari buah fikiran anda sendiri. Tidak semua pengarah yang baik dapat berbuat demikian. Cara beliau memberi arahan dan bercakap juga dengan lemah lembut dan budi pekerti. Itulah pengalaman yang menggembirakan dan teruja dibuatnya kerana menjadi sebahagian projek itu. Tomb of the Dragon’, seperti yang anda katakan sebagai ‘filem keluarga’, turut banyak menggunakan elemen CGI, itu antara pengalaman saya yang hebat.

Tetapi ianya masih sebuah filem berbentuk ‘cabaran’?
Itu yang saya harapkan. Dalamnya ada elemen filem ‘Jaws’, ada sedikit-sedikit seperti ‘Indiana Jones’, apa-apa nanti anda lihat sendiri. Ianya memang menyeronokkan kerana ianya berlata-rbelakangkan di China. Mereka mempunyai tukang-tukang pereka set yang hebat, memang menakjubkan studio filem di Beijing. Tempatnya besar dan luas, saya fikir ianya lebih besar daripada studio-studio yang ada di barat. Tambahan pula, di China semuanya murah berbanding barat. Saya dengar, filem ‘Avatar’ pun pernah menggunakan studio ini.

Dan filem ‘Re-Kill...?
Ianya sebuah cerita kepolisan. Sama seperti drama episod polis.