Thursday, January 10, 2013

'The Raid 2' memulakan penggambaran Januari 2013


PENGARAH filem ‘Merantau’ dan ‘The Raid – Serbuan Maut’, Gareth Evans memberi gambaran tentang maklumat terkini mengenai filem sekuel beliau ‘The Raid 2 – Berandal’. Teraju utama filem ini berkata, beliau dan pasukan produksi sedang menyunting idea bagi memperkemaskini jalan cerita supaya ianya lebih ganas, mantap dan kejam. Ianya mungkin satu keanehan buat penonton dan pendengar, tetapi itulah elemen kejutan yang dilakukannya sehingga membuka mata hollywood. Lebih memeranjatkan filem dilakukan dengan kos yang kecil bagi penggiat filem antarabangsa iaitu tidak lebih dari satu juta dollar.

katanya lagi, “Kami sudah mula dikenali dilayar perak terutama dimata antarabangsa kerana filem-filem yang kami hasilkan sebelum ini, dan tidak lama lagi sekuel yang dipanggil 'Berandal' (bermaksud samseng) turut bakal menjalani penggambaran. Projek asalnya dirancang untuk membuat sebelum filem ‘The Raid’, tetapi saya memberi laluan terlebih dahulu untuk filem tersebut kerana ianya kurang mahal untuk membikinnya.



Pada hujung tahun yang lepas, kedua-dua orang kuat iaitu Evans (pengarah) dan Suryo Sagantoro (penerbit) telah berbincang mengenai rancangan mereka untuk ‘Berandal’, hasil perbincangan mereka membuat keputusan mereka akan cuba menekankan ‘lebih keseimbangan antara drama, kekuatan watak, aksi pertarungan dan gaya identiti’ filem, manakala lokasi penggambarannya pula lebih besar skalanya berbanding filem-filem kami yang sebelumnya.

Filem ini juga akan menjadi lebih lama dari kebiasaan filem-filem mereka sebelumnya. Kemungkinan durasinya melebihi dua jam dan akan mengambil tempoh masa yang lebih lama untuk menyiapkannya. Selain itu, penambahan watak dan bilangan musuh akan menjadi lebih ramai disamping kembalinya Iko Uwais sebagai bintang utama untuk menghadapi musuhnya. Watak-watak lain turut yang akan dimainkan oleh Tio Pakusadewo, Alex Abbad dan Arifin Putra. Model Indonesia dan pelakon, Julie Estelle akan membuat penampilan gempar dengan memegang watak ‘merbahaya’ yang dinamakan dengan gelaran ‘The Hammer Girl’.



Baru-baru ini, Gareth Evans telah mengemaskini maklumatnya dilaman Twitter, bahawa ‘Berandal’ akan memulakan penggambarannya pada bulan Januari, kemungkinan pada tarikh 19 Januari 2013. Dan adegan pertama akan berlaku adalah dua jam selepas tamatnya keseluruhan berhubung filem ‘The Raid – Serbuan Maut’. Selain itu, dia membayangkan juga, bahawasanya Evans akan merancang untuk memberi ‘penghormatan kecil’ untuk filem dalam Berandal kelak.

Evans beranggapan filem ‘The Raid’nya ada persamaan dari segi ‘jiwa kemarahan’ seperti filem aksi zombi Jepun 2000, arahan Ryuhei Kitamura. Semua tanda-tanda itu ialah hanya untuk sekuel seperti adegan sengit dan ganas seperti yang asal, walaupun penetapan dan watak-watak yang tersebut agak lebih meluas. Perwatakan ‘The Hammer Girl’, juga ada sedikit persamaan seperti yang disebutkan tadi. Berikut adalah kenyataan Evans dalam menerangkan gaya pertempuran watak ‘The Hammaer Girl’:



“Watak beliau mempunyai dua tukul, dia akan memukul dengan bahagian keras, menikam anda dengan penyepit dan menarik kembali berkali-kali, jadi secara teknikalnya ia seperti gaya seekor harimau tetapi ianya versi permainan senjata itu.”

“Kami tidak boleh menunggu dan tidak sabar untuk melakukannya.”