Wednesday, January 02, 2013

EP2 : Nunchaku – Asal Usul & Sejarah Sebenar


SEPERTI yang dijanjikan, persoalan tentang nunchaku ini berasal dari Jepun atau sebaliknya, akan terjawab sebentar lagi? Ramai orang yang berfikir bahawa nunchaku itu berasal dari resmi memukul beras (utzu), dakwaan itu sebenar tidak tepat atau kebarangkaliannya salah. Mencambuk Okinawa sebenar sama seperti pemukul beras Eropah, mempunyai mengendalikan selagi ketinggian lelaki untuk membuat proses pengirikan lebih mudah. Jadi kepercayaan bahawa nunchaku berasal dari pemukul beras Okinawa pastinya tidak berasas. Satu lagi sebab untuk kesilapan ini, selain persamaan jelas mencambuk kepada nunchaku, mungkin kewujudan pemukul satu pertempuran (uchibo), yang benar-benar diubahsuai seperti pemukul beras, ialah senjata ‘Kobujutsu’ Okinawa.

Terdapat beberapa kepercayaan yang lebih rasional tentang prototaip nunchaku. Versi yang paling dipercayai (dibuktikan oleh beberapa tuan-tuan Jepun kobudo) ialah nunchaku berasal dari bit kuda Okinawa (muge). Iaitu sebuah alat kendalian bit kuda berbentuk melengkung yang dipakai pada kuda okinawa. Melihat pada bentuknya dan kekuatannya, maka tercetuslah idea untuk mencipta senjata seperti kendalian bit kuda okinawa (muge), namun diubahsuai menjadi lurus seperti yang kita tahu hari ini. Ceritanya akan disambung pada perenggan seterusnya.



Terdapat juga wujud versi sejarah nunchaku yang menyatakan bahawa nunchaku berasal dari ‘night-watchmen’s rattle’  atau dikenali sebagai alat untuk menyiat kulit pokok pisang. Pada ketika itu, kain terbaik di okinawa adalah kain yang dibuat dari kulit pisang. Akhirnya, satu versi tambahan, disokong oleh pakar-pakar seperti Miyagi dan Ikeda, mengatakan bahawa nunchaku telah ‘disalin’ dari senjata Cina yang dibawa ke Okinawa oleh pendatang Cina. Bukti tidak langsung versi ini adalah hakikat bahawa perkataan yang digunakan untuk ‘nunchaku’ dipinjam dari bahasa Cina.
Persoalannya sekarang, bagaimana alat-alat para petani berkembang menjadi senjata yang berbahaya dan boleh membawa maut jika digunakan? Untuk menjawab soalan-soalan ini mari kita ‘siasat’ fakta-fakta seterusnya melalui sejarah Okinawa.


Dalam tahun 1429, dinasti Sho diasaskan oleh Raja Sho Hashi, beliau berjaya menyatukan tiga kumpulan penguasa Okinawa yang bergolak iaitu okuzan, Nanzan dan Chuzan dibawah pemerintahannya. Beliau juga telah mewujudkan kerajaan baru iaitu kerajaan Ryukyu dan bandar Shurri dijadikan ibu ejabat pentadbirannya. Oleh itu, Raja Sho Hashi mempunyai sebuah negara yang bersatu dan bukan lagi negara tunggal. Setiap ‘tuan-tuan’ yang dilantik akan tinggal dibawah pentadbiran dan jajahan mereka sendiri dibawah naungan Raja Sho hashi. Setiap daripada mereka memiliki tentera, cukai, undang-undang dan mahkamah sendiri. Proses menyatukan mereka semua memakan masa 50 tahun sehingga tampuk pemerintahan dinasti Sho berpindah ke tangan Sho Shin. Berlaku revolusi pada pemenritahan dengan menggunakan kaedah satu kerajaan, satu pasukan tentera dan satu kod tunggal undang-undang seperti sekarang.
Untuk mengurangkan kemungkinan pemberontakan di Okinawa, Sho Shin bersidang bersama kesemua raja-raja (aji) di Shuri dan sepakat mengisytiharkan larangan terhadap membawa senjata dikawasan awam. Hanya tentera dan bangsawan raja telah dibenarkan untuk membawa senjata dan tiada siapa yang boleh, tetapi hanya raja yang boleh memiliki sejumlah besar senjata. Hasilnya, tentera raja menjadi satu-satunya di Okinawa kerana jika sesiapa ingin bersenjata, mereka perlu sertai tentera.


Muge’ - Bit kuda Okinawa
& prototaip asalnya nunchaku


Pada tahun 1609 kerajaan Ryukyu, yang sehingga itu, telah wujud dan menjadi sebuah negara yang merdeka, telah ditakluki oleh kerajaan kecil Jepun, Satzuma dan dijadikan orang suruhan sehingga 1879 apabila, selepas revolusi Meiji, Okinawa telah dirampas oleh Jepun. Walau bagaimanapun, pada semua tahun antara tahun 1609 dan 1879, kehadiran Jepun di Okinawa adalah kecil, hanya terdapat samurai beberapa dozen untuk seluruh negara dan kebanyakan mereka tinggal di bandar Shuri. Kerajaan Jepun mengesahkan perintah Sho Shin telah menamatkan larangan terhadap senjata tetapi melarang segala aktiviti mengimport senjata dan pemilikan senjata api. Walau bagaimanapun, legenda mengenai perlucutan secara total buat penduduk Okinawa itu tidak lebih daripada satu mitos dan lagenda. Bangsawan Okinawa masih dibenarkan membawa pedang mereka dan ahli-ahli keluarga putera Diraja turut dibenarkan memilik senapang sekadar untuk berburu sahaja.


Dalam buku silibus latihan karate sering menyatakan bahawa petani Okinawa memajukan diri dengan mendalami ilmu seni bela diri, tetapi ini tidak masuk akal. Okinawa tidak pernah menjadi sebuah negara yang kaya, selepas bermulanya pendudukan Jepun pada abad ke-17, mereka dilanda kemiskinan. Petani terpaksa bekerja dari matahari terbit hingga matahari terbenam hanya untuk makan sehari semalam. Penduduk kampung tidak mempunyai masa atau tenaga yang cukup untuk mengamal dan memantapkan seni bela diri mereka ke tahap yang menabjukkan.


Jika adapun, mereka adalah dari golongan bangsawan yang berusaha memantapkan diri dengan seni bela diri. Golongan bangsawan (kazoku) mengamalkan seni bela diri sekadar sebagai hobi, tetapi untuk ‘bangsawan berkidmat’ (shizoku) ilmu seni bela diri adalah satu kemestian kerana ramai daripada mereka berkhidmat dengan kerajaan sebagai pegawai tentera atau polis, pemungut cukai dan sebagainya. Jika kita melihat genealogi gaya mana-mana Karate Okinawa atau kobujutsu, kita lihat bahawa pengasas gaya bela diri tersebut adalah berasal dari keturunan keluarga bangsawan atau mereka mempelajarinya seni bela diri itu daripada seseorang yang mulia.
Namun begitu, segala yang dinyatakan diatas tetap mempunyai keraguan. Bagi anda yang ‘sebati’ dengan senjata kobujutsu, oasti anda tertanya-tanya, jika benar seni bela diri Okinawa telah benar-benar dibangunkan oleh golongan bangsawan yang dibenarkan untuk membawa pedang dan lembing, kenapa mereka membangunkan teknik pertarungan mereka dengan sabit, dayung, cangkul dan lain-lain peralatan petani dan alatan nelayan? Iyer tak iyer juga, nak tahu apa jawapannya, sila ikuti sambungan cerita ini pada keluaran seterusnya akan datang, insya-allah... ;-)