Thursday, May 16, 2013

EP1 : Silat : Pencak Silat & Sejarahnya


PENCAK Silat atau Silat (bertarung dengan menggunakan teknik pertahanan diri) ialah seni bela diri Asia yang berakar umbi dalam rumpun dan budaya Melayu. Seni mempertahankan diri ini dikenali secara meluas di Indonesia, Malaysia, Brunei, dan Singapura tetapi boleh juga didapati dalam variasi yang berbeza di negara-negara yang berbeza dari sudut penyelarasan dengan penyebaran budaya Melayu, seperti selatan Filipina dan selatan Thailand. Terima kasih kepada peranan jurulatih dari Indonesia dan Vietnam yang berjaya melahirkan ramai pesilat-pesilat yang mantap.

Organisasi induk Pencak Silat di Indonesia adalah IPSI (Institut Pencak Silat Indonesia). PERSILAT (Persatuan Pencak Silat Antara Bangsa), adalah nama organisasi yang telah dibentuk oleh Indonesia, Singapura, Malaysia dan Brunei Darussalam untuk menampung Pencak Silat persekutuan di seluruh negara.
 
Sejarah Silat


Tradisi Silat diturunkan dari mulut ke mulut dan merebak dari mulut ke mulut, diajar dari guru kepada murid. Ini kerana catatan asal seni mempertahankan diri menyatakan adalah amat sukar untuk ditemui. Kebanyakan seni mempertahankan diri mempunyai sejarah yang tersendiri mengikut hikayat legenda yang berbeza dari satu kawasan ke satu kawasan yang lain. Seperti cerita asal seni silat aliran Cimande, kaedah seni mempertahankan diri berdasarkan peristiwa tentang seorang wanita yang menyaksikan pertarungan antara harimau dan monyet. Kemudian, wanita tersebut mendapat ilham dan mencipta gerakan bela dirinya mengikut resmi pergerakan haiwan bertarung tadi. Terdapat juga mengatakan asal-usul seni mempertahankan diri di Indonesia mungkin berkembang daripada kemahiran puak-puak Indonesia asli dalam memburu dan berjuang dengan parang, perisai dan lembing. Seperti yang kini dihadapi dalam tradisi suku Nias sehingga abad ke-20 yang agak tidak disentuh oleh pengaruh luar.

Silat seterusnya merebak ke Nusantara lain sejak abad ke-7 SM, tetapi asalnya tidak dapat dipastikan. Walau bagaimanapun, silat kini diiktiraf sebagai rumpun dan budaya Melayu dalam erti kata yang luas, iaitu penduduk kawasan di pesisiran pantai Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu, serta pelbagai kumpulan etnik lain yang menggunakan bahasa Melayu lingua franca dalam pelbagai bidang di kepulauan Jawa, Bali, Kalimantan, Sulawesi dan lain-lain. Ianya termasuk dengan kegiatan membangunkan bentuk seni mempertahankan diri tradisional mereka sendiri. Dalam bahasa Minangkabau, silat disebut dengan nama ‘silek’. Sheikh Shamsuddin (2005) berpendapat bahawa terdapat pengaruh seni mempertahankan diri dari China dan India dalam seni mempertahankan diri seperti silat. Malah bukan itu sahaja. Ini boleh difahami kerana budaya Melayu (termasuk Pencak Silat) adalah budaya yang terbuka, di mana budaya Melayu sejak awal lagi dididik untuk menyesuaikan diri dengan budaya yang berbeza yang sering dibawa oleh pedagang dan nomad dari India, China, Arab, Turki dan lain-lain.


Sejarah pembangunan dan penyebaran seni mempertahankan diri mula dibawa ke serata empat apabila penyebaran mereka banyak dipengaruhi oleh Ulama, bersama-sama dengan penyebaran Islam pada abad ke-14 di nusantara.  Sebagai contoh, kebanyakkan silat banyak menerapkan unsur-unsur dan nilai-nilai murni keagamaan dalam setiap seni mempertahankan diri. Selain itu, negeri-negeri Melayu terutama Semenanjung Melayu percaya bahawa legenda ‘Hang Tuah’ beragama Islam pada abad-14. Perkara yang sama juga berlaku di Jawa yang mana mereka mempunyai Pahlawan bernama Gajah Mada’. Inilah rekod sejarah dianggap ‘sahih’ dalam sejarah seni mempertahankan diri yang pengaruhnya masih dapat dilihat hari ini. Pada ketika itu, seni mempertahankan diri boleh diajar di masjid-masjid. Silat kemudian merebak daripada sekadar seni mempertahankan diri dan tarian rakyat, menjadi sebahagian daripada pendidikan untuk mempertahankan negara dan menentang penceroboh. Selain itu, seni mempertahankan diri ianya menjadi sebahagian daripada amalan kerohanian.

Saban hari, silat telah banyak disebarkan terutama di Indonesia dan Malaysia (termasuk Brunei dan Singapura) serta mempunyai persamaan sejarah sebagai satu ‘senjata’ untuk menentang penceroboh asing. Selepas kemerdekaan, seni mempertahankan diri dibangunkan menjadi seni mempertahankan diri rasmi. Maka wujudlah seni mempertahankan diri kebangsaan seperti organisasi yang telah ditubuhkan oleh  Persatuan Pencak Silat Indonesia (IPSI) di Indonesia, Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka) di Malaysia, Singapura Silat Association (SAMA) di Singapura dan Brunei Darussalam Silat Association (PERSIB) di Brunei. Atas perkembangan itu, ianya kepada berpuluh-puluh universiti serta mendapat sambutan seperti di Amerika Syarikat dan serata Eropah. Silat kini telah secara rasmi memasuki sukan ini dalam perlawanan antarabangsa, terutamanya yang bertanding dalam Sukan SEA.

Itulah serba sedikit sejarah perkembangan pencak silat di nusantara ini. Insya-Allah pada keluaran akan datang, anda akan didedahkan tentang kekeliruan atau perbezaan penggunaan perkataan ‘pencak silat’ dan ‘seni silat’. Apakah perbezaannya atau adakah nama berbeza tetapi pengertian sama? Apa-apapun, semua akan dapat informasi pada keluaran akan datang.