Saturday, May 11, 2013

EP2 : Jeet Kune Do - Bruce Lee : Sistem & Falsafah


JEET Kune Do (JKD) ialah nama bela diri yang diciptanya merangkumi sistem kombat dan falsafah dalam tahun 1967. Pada awalnya, bila Bruce Lee memulakan kajiannya dalam bela diri terutama dalam seni pertarungan gaya bebas, beliau telah menamakan seni bela dirinya dengan dikenali sebagai ’Jun Fan Gung Fu’. Walaupun begitu, Bruce Lee tidak berniat untuk mencipta satu seni bela diri yang baru, sebaliknya menyeru pada pengamal bela diri supaya berkongsi idea dengan gaya yang terhad, menggantikan, mengupas kaedah dan gaya bela diri ke arah kebaikan dalam memajukan ilmu bela diri seperti mana yang dilakukannya dalam ucapannya :-

”...Saya bukan mencipta gaya yang baru, komposit, mengubah atau diubah suai atau sebaliknya yang ditetapkan dalam persekitaran yang Jelas berbeza, nyata dan bentuk yang lain dari kaedah ‘ini’. Sebaliknya, saya berharap ianya dapat ‘membebaskan’ pelajar saya daripada bergantung kepada gaya, corak, atau acuan sahaja. Ingat! bahawasanya Jeet Kune Do adalah semata-mata nama yang digunakan, cermin di mana untuk melihat ‘diri kita sendiri’. Jeet Kune Do adalah sebuah institusi beladiri yang dianjurkan terbuka pada seseorang yang berminat dan boleh menjadi ahli. Sama ada anda memahami atau tidak dan itu persoalannya. Tiada misteri tentang beladiri ciptaan saya ini. Pergerakan saya adalah mudah, secara langsung dan bukan klasik. Berkenaan dengan perkara ‘luar biasa’? ianya terletak pada ‘kesederhanaan’. Setiap pergerakan dalam Jeet Kune-Do sebaiknya terjadi dengan sendirinya. Tiada apa-apa tiruan mengenainya. Ianya milik anda sendiri. Saya sentiasa percaya bahawa cara yang mudah adalah cara yang lebih berkesan. Pendek kata, Jeet Kune Do adalah ekspresi dan tindak-balas pantas dengan pergerakan dan tenaga pada kadar yang kecil...” - Bruce Lee

Falsafah Moden Jeet Kune Do


Apa yang berlaku kini, JKD kekal hingga ke hari ini - jika seseorang mahu melihatnya ‘kualiti’nya sebagai produk, rasanya tidak sepenuhnya! Sebab? Ianya telah pun pergi bersama sewaltu kematian Bruce Lee. Apa yang tinggal adalah hasil daripada proses pembangunan dan penyelidikan sepanjang hayat beliau tentang seni mempertahankan diri yang dilaluinya. Bruce Lee mendakwa konsep JKD adalah tidak ‘bertambah’ dengan lebih dan banyak lagi perkara-perkara di atas satu sama lain akan membentuk satu sistem. Kebanyakkan falsafah dan metafora yang dikemukan Bruce Lee dipetik dari falsafah Chan Buddhisme. Sebagai contoh, falsafah popular Bruce Lee seperti mengisi cawan dengan air, dan kemudian mengosongkannya, yang sering digunakannya untuk menggambarkan ‘setiap pemutus tidak kira apa yang berguna ada masa tidak berguna’.

Kebanyakkan konsep teras JKD berasal dari Wing Chun. Ianya termasuklah idea-idea seperti kawalan titik tengah, menumbuk dengan genggaman menegak, memerangkap dan mara dengan tekanan. Melalui penyelidikan peribadi beliau tentang beladiri, Bruce Lee telah mengambil idea pertempuran tinju dan lawan pedang diterapkan dalam sistem JKD. Pada masa yang sama, Bruce Lee turut memasukkan idea dan konsep hasil penyelidikan sendiri dalam JKD. Untuk menggambarkan pandangan Bruce Lee, pada tahun 1971 Majalah ‘BlackBelt’ telah menemuramahnya. Dalam perbualan tersebut Bruce Lee berkata, “Biarlah ia difahami semua orang yang saya TIDAK mencipta apa-apa gaya baru, komposit atau pengubahsuaian. Saya sama sekali tidak menetapkan Jeet Kune Do dalam bentuk yang berbeza ditadbir oleh kumpulan undang-undang yang membezakan ia daripada gaya 'ini' atau kaedah ‘itu’. Sebaliknya, saya berharap saya dapat  membebaskan rakan-rakan saya daripada ‘perhambaan’ terhadap gaya, corak dan doktrin”.


Antara kata-kata falsafah yang popular Bruce Lee yang diketengahkan pada media;-

“…If you try to remember you will lose.
Empty your mind and be formless, shapeless like water.
Now you put a water into teapot, it’s become a teapot,
Put a water in to a cup, it’s become a cup,
Put a water in to a bottle, it’s become a bottle,
Now water can Flow, or creep or drip or crash.
Be like water my friend…”

“…WISE Men don’t need to prove their point,
Men who need to prove their point aren’t WISE…”

“…Fighting without Fighting…”

Insya-Allah pada keluaran akan datang, saya akan kemukakan teori yang diguna pakai dalam sistem Jeet Kune Do  Bruce Lee. Nantikan keluaran seterusnya ;-)