Saturday, May 18, 2013

Tutorial Seni Silat Sendeng di Kolej iCAN, Menara Maxisegar, Pandan Indah, Kuala Lumpur

 
SETELAH menamatkan persembahan silat pada majlis 'martial art performers', Akmal meneruskan aktiviti 'tutorial' secara praktikal buat para pelajar kolej ICAN. Alhamdulillah, sambutan begitu hangat dan memberangsangkan. Sebenarnya, ia luar jangkaan kerana pelajar-pelajar kolej ICAN ini begitu bersemangat dan komited disamping sokongan yang diberikan tidak berbelah bagi. Tahniah buat semua pelajar yang hadir pada majlis tersebut.

Pada sessi 'tutorial' tersebut, Akmal menerangkan serba ringkas berhubung silat yang boleh dipelajari oleh semua lapisan masyarakat, tidak kira melayu, cina, india dan semuanya. Erti kata lain, 'Silat 4 All'! Penerangan tersebut membuka minda pelajar di situ yang selama ini kebanyakkan masyarakat terutama bukan melayu menganggap silat sebagai satu seni beladiri untuk bangsa melayu sahaja. Setelah di beri penerangan secara santai dan menghiburkan, seluruh pelajar yang memenuhi ruangan dewan tersebut mula tertarik dengan silat, tidak kira lelaki, perempuan, melayu atau bukan melayu.


Kemudian, Akmal meneruskan sessi teori dan praktikal seni silat dengan kupasan dan kegunaan silat dalam tari silat yang dipersembahkan sebentar tadi. Ramai yang tidak menyangka bahawa persembahan tari tadi bukan sekadar tarian tetapi terdapat ilmu dan intipati beladiri didalamnya. Kelihatan mudah untuk dibuat tetapi pabila dicuba ianya perlu tunjuk ajar terlebih dahulu. Ternyata tunjuk ajar itu membuatkan dewan menjadi riuh-rendah kerana sessi tersebut. Kelihatan beberapa orang pensyarah kolej mula turun ke dewan untuk tidak melepaskan sessi ilmu tersebut.

Lebih membanggakan, walaupun pelajar disini ramainya dikalangan wanita, kerana kolej ini lebih menjurus pada kursus kejuruwatan dan kesihatan tetapi mereka tidak segan silu dalam bab ilmu. Apabila diminta wakil untuk mencuba teknik yang diberikan, mereka semua berebut-rebut tampil untuk mendapatkan tunjuk ajar. Sikap begini yang kita mahukan. Lelaki, perempuan dan tidak kira bangsa mereka berani kehadapan. Hasilnya, mereka memahami apa itu silat yang sebenarnya.



Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar pada sessi tersebut, sekali lagi diucapakan sekalung tahniah buat pihak penganjur serta pengerusi majlisnya, Ethan dan Dayana yang memberi saya peluang dan kesempatan untuk mempromosikan silat dalam majlis tersebut. Semoga perkara ini dapat dipanjangkan dan ianya dapat memberi manfaat pada para pelajar pada masa hadapan demi melahirkan bangsa Malaysia yang maju, cergas, cerdas dan berdaya saing.