Thursday, August 15, 2013

EP5 : Jeet Kune Do - ‘Jadilah Seperti Air’


!!!...SELAMAT KEMBALI...!!!

"...Seperti yang dijanjikan pada keluaran lepas ABG JAM akan menyambung artikel berkenaan JKD Bruce Lee. ini, dah masuk ke bahagian ke-5 yang bertajuk 'Jadilah Seperti Air' di'TRANSLATE' ke bahasa inggeris bunyi 'Be Like Water'. Kenapa Bruce Lee begitu menekankan sifat air ini dalam beladiri ciptaannya? Nak tau, ENTE bacalah... Hi Hi Hi..."

BRUCE Lee percaya bahawa sistem seni mempertahankan diri sepatutnya lebih fleksibel dan efektif. Oleh itu, Bruce Lee sering menggunakan air sebagai analogi untuk menerangkan mengapa fleksibiliti adalah satu sifat yang dikehendaki dalam seni mempertahankan diri. Sifat air itu tidak terbatas tahap fleksibelnya. Ia boleh melalui segala objek yang menghalang dan mengelilinginya, tetapi pada masa yang lain ia boleh mengaburkan perkara dari penglihatan. Ia boleh berpecah dan pergi di seluruh tempat, menyertainya di sisi lain, atau ia boleh menghancurkan apabila ia melaluinya. Ia boleh menghakis batu paling sukar dengan perlahan-lahan, menghempas bak memukul atau ia boleh mengalir lalu kerikil paling kecil. Bruce Lee percaya bahawa sistem mempertahankan diri harus mempunyai sifat-sifat seperti ini. Pelajar JKD menolak sistem tradisional latihan, gaya bertarung dan pedagogi yang digunakan dalam sekolah-sekolah tradisional confucian kerana kekurangan ini fleksibiliti.

JKD mendakwa ianya bukannya satu konsep dinamik yang tidak kekal selamanya dan ianya boleh berubah, sekaligus menjadi sangat fleksibel. Oleh itu, Bruce Lee menyarankan kepada pelajarnya melalui pembelajarannya ialah, 'Ambil apa yang berguna, lupakan yang tidak diperlukan'. Pelajar atau pengamal JKD juga digalakkan untuk mengkaji setiap bentuk pertempuran sebanyak mungkin. Ini dipercayai dapat membantu seseorang itu mengembang ilmu pertempuran secara 'matang' dan cepat. Demikianlah falsafah dan pendekatan Bruce Lee dalam mengembangkan ilmu beladiri ciptaannya JKD. 

Oleh itu, ABG JAM tinggalkan ENTE2 semua salah satu falsafah 'air' yang sering Bruce Lee sampaikan sepanjang kehidupannya dalam mengembangkan ilmu beladiri...
"...Empty your mind, be formless, shapeless, like water. If you put water into a cup, it becomes the cup. You put water into a bottle and it becomes the bottle. You put it in a teapot it becomes the teapot. Now, water can flow or it can crash. Be water my friend..."
-