Sunday, August 04, 2013

Unbeatable - Sebuah Naskhah Buat Peminat 'Mixed Martial Arts' (MMA)


HIDUP umpama seperti didalam gelanggang MMA ... iaitu, Anda hanya perlu kembali ke gelanggang dan terus berjuang! Sebuah lagi filem aksi pertarungan buat peminat seni beladiri di layar perak. Kali ini peminat MMA (Mixed Martial Arts) pasti boleh bergembira! Pengarah filem, Dante Lam kembali dengan satu lagi filem Hong Kong blockbuster, kali ini dengan aksi pertarungan dasat dan ganas dalam fiem aksi pertarungan berjudul UNBEATABLE dalam terjemahan bahasa melayu ialah TIADA TANDINGAN!

UNBEATABLE bermaksud 'Tiada tandingan', atau lebih mudah, 'Tidak Terkalah' menceritakan tentang tinju bekas juara Fai (Nick Cheung) dikelilingi dengan hutang yang menimbun dan dia buntu untuk mencari jalan penyelesaian berhubung perkara tersebut. Untuk melarikan diri penghutang beliau, Fai melarikan diri ke Macau dan bekerja di gimnasium sebagai pembantu jurulatih dalam kelas berat badan.


 
Manakala Qi (Eddie Peng), seorang yang ‘berdarah panas’ pernah dilabel sebagai anak orang kaya di Tanah Besar China. Walau bagaimanapun, perniagaan keluarga mereka mengalami kejatuhan teruk dan menemui kegagalan, ini memaksa Qi keluar dari kepompong keluarganya dan membuat kerja-kerja pembinaan di sekitar Macau.

Untuk memberi inspirasi kepada ayahnya untuk bangkit dari kegagalan dan memuliakan ayahnya, Qi bertekad untuk memasuki satu pertandingan MMA yang terbuka dan berlatih di gimnasium tempat Fai mengajar. Apakah kesudahan cerita ini? dapatkah Fai menyelesaikan masalah yang dihadapinya dan berjayakah Qi dalam lapangan pertandingan MMA yang disertainya itu...



"... Bagi ABG JAM, ianya satu perkembangan yang buat dunia perfileman seni beladiri khususnya kerana ada lagi pihak yang berani mempelbagaikan genre aksi pertarungan dalam layar perak. ABG JAM belum tonton lagi cerita ini, cume ape yang buatkan ABG JAM nak promosikan ialah berhubung bakal tayangannya yang akan menemui ENTE semua pada 15 Ogos ini... Buat pengamal MMA, jangan lepaskan peluang ini..."