Saturday, August 31, 2013

Seni Silat Sendeng Malaysia : Falsafah & Konsep Seni Silat Sendeng – Pergerakan Relatif dan Hidup (Bahagian 4)

"...Bertemu kembali dalam kolum ini... Keluaran sebelum ini dalam bahagian ke-3. ABG JAM kemukakan falsafah dan konsep seni silat sendeng dalam konteks pembelajaran 'mendahului serangan'. Untuk informasi seterusnya ABG JAM dedahkan kepada umum tentang konsep dan falsafah seni silat sendeng dalam konteks pembelajaran 'pergerakan relatif dan hidup.' Disamping itu dibekalkan sedikit falsafah berkaitan 'praktikal' bagi yang cuba memahami da mempelajari keberkesanannya..."

Pergerakan Relatif
Sendeng dalam erti kata lain juga bermaksud ialah sandar. Pukulan Sendeng yang dilakukan secara lazimnya menyandar atau menumpang kepada kekuatan, kelajuan, kemarahan dan kemaraan pihak lawan.

Falsafah Sendeng berbunyi 'cepat datang cepat pula jatuh, besar yang datang besar perginya'. Falsafah ini mengariskan konsep di dalam Seni Silat Sendeng di mana pesilat membela diri secara relatif dengan menggunakan kekuatan dan kepantasan pihak lawan.

Terdapat juga falsafah Sendeng yang berbunyi "Kalau dia datang sekati kita beri dia dua kati. Dia datang sepikul, jatuh dua pikul, kita sepikul dia sepikul."



Pergerakan Yang Hidup
Di dalam Seni Silat Sendeng setiap teknik pergerakan adalah hidup seperti falsafah yang berbunyi 'tangan itu yang menumbuk dan tangan itu juga yang menepis'. Setiap serangan yang dimulakan ianya akan berlapis-lapis sebab pesilat sendeng dilatih melakukan dua kerja serentak.

Falsafah Sendeng menekan pergerakan yang hidup "Ada datang ada pergi, ada hidup ada mati, ada sakit ada ubatnya, ada tumbuk ada penepisnya, ada tangkap ada pelepasnya dan ada kunci ada pembukanya."

Praktikal
Teknik beladiri di dalam Seni Silat Sendeng lebih menekankan kepada cirri-ciri praktikal dan keberkesanan. Ini digambarkan oleh falsafah yang berbunyi "Sendeng itu permainannya buruk tetapi kenanya bonyok. Pukulnya hodoh, kena lodoh." dan "Pukul sendeng datangnya tak tegak tetapi kenanya tepat."

...BERSAMBUNG PADA BAHAGIAN 5...