Thursday, August 29, 2013

Dulu 'R+M' = Real Madrid, Kini Berseteru Ronaldo & Mourinho!


"...ABG JAM nak STORY-MORi siket tentang dua ikon bolasepak dunia nih... sajer2 sambil santai2 nih... Kedua-dua DEPA nih sering menarik perhatian umum, baik diatas padang atau diluar padang... Dulu DEPA satu 'team' sekarang nih dah jadi seteru balik... Mourinho kembali ke Chelsea (ibarat jilat ludah sendiri), Ronaldo kekal di Real Madrid. Apa kesahnyer??? Kesahnya dah tegang sebelum Mourinho keluar dari Real lagi, cuma kebanyakkan 'player' Real bersabor sebab Mourinho masih pengurus mereka... Pergolakkan bermula apabila Iker Casillas digugurkan dari skuad utama, kedua, Ronaldo dipersenda dan ketiga, Mourinho dicop sebagai orang yang merosakkan Real Madrid. Mourinho menunjukkan sikap tidak profesional sewaktu perlawanan terakhir liga musim lalu..."

Real Madrid CF lawan Chelsea FC
Tarikh : 8hb Ogos 2013
Tempat : Loa Angeles, LA, USA
Keputusan : 3 - 1 (Real menang)


NAK dijadikan cerita, ketika ini Mourinho kembali membimbing pasukan 'Coward Chelsea' (bile bertemu FCB sahaja - bermain sistem 'parking bus at the goal') bertemu kembali Real Madrid dalam perlawanan akhir Piala Juara-Juara Antarabangsa di Amerika pada awal bulan ogos ini. Sebelum perlawanan tersebut telah berlaku perang psikologi yang mana Mourinho mengatakan Ronaldo bukan 'Real Ronaldo', merujuk pada bekas pemain terbaik dunia 'Ronaldo Brazil' yang turut bermain untuk Real. Kemudian Cristiano Ronaldo membalas dengan berhemah, "Saya tidak akan menggigit tangan yang pernah menyuap saya".

Sebenarnya bukan Cristiano Ronaldo atau Iker Casillas saja yang bengang dengan Mourinho, boleh kata hampir keseluruhan pemain senior Real Madrid tidak puashati dengan sikap Mourinho yang sering memperlekehkan mereka. Ini termasuk Marcelo, Sergio Ramos atau Pepe. Buktinya, sewaktu pertemuan akhir pada kejohanan tersebut. Gol pertama diraikan oleh Marcelo adalah satu sindiran buat Mourinho. Marcelo berlari memandang ke arah bangku simpanan Chelsea didepan Mourinho dengan isyarat 'Ambik Kau!'. 


Gol kedua dijaringkan Ronaldo turut ditujukan pada Mourinho dengan menunding jarinya kedada kanan tanda dirinya 'Ronaldo' dan jari kirinya kearah logo tanda dia pemain 'Real' sejati. Gol ketiga turut dijaringkan oleh Ronaldo melalui tandukan menutup malam gemilang Ronaldo dan Real serta mesej untuk Mourinho satu kesilapan kerana 'pernah mengatakan dia 'budak degil tak mahu dengar cakap'. Kemenangan Real Madrid mengatasi Chelsea 3-1 itu menutup kritikan Mourinho mengatakan Real bukan kelab sukan tetapi 'politik'. 

Apa yang pasti, Jose Mourinho bukan lagi 'yang teristimewa'. Apa-apapun, musim 2014 nanti dunia bolasepak di Eropah terutamanya berlaku persaingan sengit. Selamat maju jaya buat pengurus baru dengan pasukan barunya. Selain Mourinho, Guardiola turut kembali dengan Bayern, Ancelotti dengan Real, Benitez dengan Napoli atau Moyes pasti merasa bahang dengan memimpin Man.U.