Friday, August 16, 2013

Keistimewaan dan Kelebihan Hari Jumaat (Bahagian 1)


...ASSALAMUALAIKUM BUAT MUSLIMIN & MUSLIMAT..

"...Pada hari jumaat yang mulia ini ABG JAM ingin berkongsi dengan ENTE2 sekalian tentang pengetahuan ISLAM. Seperti sedia maklum, blog ABG JAM nih bukan sekadar memberi informasi tentang hiburan, sukan atau beladiri sahaja, tetapi ABG JAM selitkan juga informasi berbentuk ISLAMIYAH buat pedoman, pengajaran dan tauladan kita semua supaya tidak LALAI, HANYUT dalam belaian dunia ini. Oleh itu, sedikit ilmu yang ABG JAM perolehi ini dengan izin-Nya, akan dapat disampaikan walau dengan sepatah huruf. Moga ALLAH SWT memberkati kita semua, AMIN ;-)..."

TAHUKAH anda semua, siapakah yang mula-mula memberi nama 'Hari Jumaat' ini? Mereka yang mula-mula memberi nama hari Jumaat ini ialah Ka'ab bin Luwai. Sebelum difardhukan, hari Jumaat itu dinamakan sebagai hari 'Arubah. Kata Ibnu Sirin, "Orang-orang Madinah telah datang berhimpun tiap-tiap hari itu sebelum kedatanganNabi Muhammad S.A.W ke Madinah dengan diketuai oleh Mus'ab Bin Umair sebaga Imam Madinah."


Hari JUMAAT adalah 'Penghulu Segala Hari'. Sebahagian ulama' mengatakan; telah terjadi tujuh pernikahan antara para anbiya' dan para aulia' pada hari Jumaat tersebut:

1] Pernikahan antara Nabi Adam a.s dan Siti Hawa
2] Pernikahan antara Nabi Yusof a.s dengan Zulaikha
3] Pernikahan antara Nabi Musa a.s dengan Shafrawa
4] Pernikahan antara Nabi Sulaiman a.s dengan Balqis
5] Pernikahan antara Nabi Muhammad S.A.W dengan Siti Khadijah
6] Pernikahan antara Nabi Muhammad S.A.W dengan Siti Aisyah
7] Pernikahan antara Sayidina Ali Bin Abi Thalib dengan Fatimah

HARI PERNIKAHAN
Telah diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a berkata: "Rasulullah S.A.W ditanya tentang hari Jumaat." Maka Baginda menjawab, "Hari Jumaat adalah hari silaturrahim dan pernikahan." Kemudian sahabat bertanya lagi: "Mengapa demikian ya Rasulullah?" Rasulullah menjawab: "Kerana para anbiya' melaksanakan pernikahan pada hari tersebut."

INSHAALAH, BERSAMBUNG PADA MINGGU HADAPAN...